Legea 333/2003 Privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor

Art.2

(1) Ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, regiile autonome, companiile și societățile naționale, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile comerciale, indiferent de natura capitalului social, precum și alte organizații care dețin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite în prezenta lege unități, sunt obligate să asigure paza acestora.

Art. 3

(1) în funcție de importanța, specificul si valoarea bunurilor pe care le dețin, conducătorii unităților prevazute la art. 2 alin. (1), cu sprijinul de specialitate al poliției, pentru sistemele civile de pază, sau al jandarmeriei, pentru cele militare, stabilesc modalități concrete de organizare și de executare a pazei, după caz, cu efective de jandarmi, pază cu gardieni publici, pază proprie sau pază prin societati specializate.

(3) La unitățile unde nu este posibilă realizarea unui sistem de paza organizat, conducatorii acestora sunt obligati sa execute imprejmuiri, grilaje, obloane, încuietori sigure, iluminat de securitate, sisteme de alarmă sau alte asemenea mijloace necesare asigurării pazei și integrității bunurilor.

Art. 4

Răspunderea pentru luarea măsurilor de asigurare a pazei bunurilor și valorilor deținute cu orice titlu revine conducatorilor unităților prevăzute la art. 2 alin. (1).

Art. 50

Conducătorii unităților prevazute la art. 2 alin. (1) din Legea 333/2003, în care funcționează sisteme de pază, au următoarele obligații :

a) Răspund de organizarea și funcționarea pazei unităților, bunurilor și valorilor pe care le dețin, cu orice titlu;

b) Analizează temeinic nevoile stricte de pază și stabilesc efectivele necesare, în raport cu natura, importanța, mărimea și vulnerabilitatea unităților respective, cu specificul producției și cu locul de dispunere a acestora; în obiectivele în care paza se execută cu efective de jandarmi, analiza și stabilirea măsurilor se realizează împreună cu comandantul unității de jandarmi care a aprobat planul de pază;

c) Asigură, pentru executarea serviciului de pază, selecționarea persoanelor cu profil moral corespunzător, cu aptitudini fizice și profesionale necesare acestei activități;

d) Iau măsuri de instruire specifică a personalului de pază și controlează modul în care acesta iși execută atribuțiile de serviciu;

e) Asigură executarea amenajărilor și a instalațiilor necesare desfășurării serviciului de pază, precum și introducerea, intreținerea și menținerea în stare de funcționare a sistemelor tehnice de legatură, de pază și de alarmă împotriva efractiei;

f) Asigură echiparea personalului de pază cu uniformă și însemne distinctive, în conditiile legii;

g) Asigură corp de gardă sau încapere de serviciu pentru efectivele de jandarmi, politisti locali ori cele ale societăților specializate destinate serviciului de pază și fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare a acestuia;

h) Încheie contracte de prestări de servicii în domeniul pazei, gărzii de corp, pentru instalarea sistemelor de alarmă împotriva efractiei, numai cu societățile sau persoanele ori prin poliția locală cărora li s-a acordat licenta, după caz, de către Inspectoratul General al Politiei Romane;

i) Asigură spațiile și amenajările necesare păstrării în deplină siguranță a armamentului și a muniției destinate serviciului de pază;

j) stabilesc reguli privind accesul și circulația în interiorul obiectivului păzit;

k) stabilesc responsabilități pentru șefii compartimentelor de muncă, în ceea ce privește paza și siguranța utilajelor și instalațiilor.

H.G. 301/2012

Pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor – referitor la Sisteme tehnice de protecție și de alarmare precizeaza că :

Art.2

(1) Adoptarea măsurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor și valorilor prevăzute de lege (L. 333/2003) se realizează pe baza unei analize de risc la securitate fizică.

(2) Elaborarea analizei de risc la securitate fizică se face potrivit instrucțiunilor emise de ministrul administrației și internelor;

INSTRUCțIUNILE M.A.I. NR. 9/2013

Act publicat în M.O. nr.164/27.03.2013

Privind efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică a unităților ce fac obiectul Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, cu modificarile și completările ulterioare.

Art.1

(1) Prezentele instrucțiuni stabilesc metodologia de efectuare a analizelor de risc la securitatea fizică pentru unitățile ce fac obiectul Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare unități, precum si condițiile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care desfășoară astfel de activități.

(2) Analiza de risc la securitatea fizică constituie fundamentul adoptării măsurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor și valorilor prevăzute de lege, transpuse în planul de pază și proiectul sistemului de alarmare.

 Art. 2

(1) Prezentele instrucțiuni se aplică de către :

a) conducătorii unităților, pentru adoptarea măsurilor de asigurare a securității obiectivelor proprii;
b) specialiști și experți, în procedura de elaborare a analizelor de risc pentru faza de funcționare a obiectivelor, cât și în faza de proiectare;

Art. 4

(1) Analiza de risc la securitatea fizică, denumită în continuare analiza de risc, se materializează prin documentația întocmită în cadrul procesului standardizat de management al riscului, prin care se determină, în mod dinamic, măsurile necesare și aplicabile, pentru încadrarea riscurilor de securitate la niveluri acceptabile.

(2) Documentatia prevazută la alin. (1) se înregistrează la unitatea beneficiară după asumarea de către conducătorul acesteia, urmând ca în termen de 60 de zile să se realizeze implementarea măsurilor stabilite.

(3) Procesul de efectuare a analizei de risc începe după semnarea contractului de prestări servicii între beneficiar și prestator, cu exceptia cazurilor de realizare prin structuri de specialitate proprii în regim intern.

(4) Analiza de risc se efectuează înaintea instituirii măsurilor de securitate și se revizuiește în una din următoarele situatii:

a) cel puțin odată la 3 ani, pentru corelarea cu dinamica parametrilor interni și externi care genereaza și/sau modifică riscurile la securitatea fizică a unității;
b) în cel mult 60 de zile de la producerea unui incident de securitate la unitatea respectivă;
c) în cel mult 30 de zile de la modificarea caracteristicilor arhitecturale, funcționale sau a obiectului de activitate al unității.

Art. 8

(1) Analizele de risc se efectuează de experți înscriși în R.N.E.R.S.F. (Registrul Național al Evaluatorilor de Risc la Securitatea Fizică)

Art. 23

(1) Măsurile de securitate cuprind atât elemente de tip condiție cât și elemente neimpuse prin cerințele minimale, dar care trebuie în mod obligatoriu analizate.

(2) Elementele neimpuse vor fi evaluate conform situației reale pentru obiectivele în functiune sau conform scenariului de funcționare, pentru încadrarea în zona nivelului de risc acceptat, inferior pragului critic.

Art. 24

Pentru obiectivele noi, elementele neimpuse vor fi propuse de evaluator pentru acoperirea necesităților de securitate fizică, conducătorul unității având obligația de a le materializa prin realizarea amenajărilor de protecție mecanofizică, instalarea de sisteme de securitate, achiziționarea unor servicii de securitate, sau alte măsuri stabilite pentru acoperirea necesităților de securitate.

Art. 25

Pentru obiectivele preexistente, evaluarea și cuantificarea factorilor din grilă se face prin aprecierea locală a stării de fapt și prin consultarea contractelor de servicii de pază, transport valori, monitorizare, instalare și mentenanță sisteme de alarmare, a documentelor de procurare, certificare, punere în funcție și prin verificări funcționale ale echipamentelor electronice și dotărilor de protecție mecanofizică.

ANEXA NR.7 la H.G. 301/2012

Art. 2

Configurația sistemelor de protecție mecanofizice și de alarmare împotriva efractiei se stabilește în baza analizei de risc și a cerințelor minimale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la normele metodologice.

 

Hotărârea de Guvern NR. 1002 din 23 decembrie 2015 (publicată în M. Of. al României nr. 984/30.12.2015)

Pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor.

ART. II

Termenul prevăzut la art. 7 alin.(1) din Hotărârea Guvernului nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 335 din 17 mai 2012, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărare, privind obligația elaborării analizei de risc la securitate fizică de către unitățile prevăzute la art. 2 alin.(1) din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, republicata, cu modificările și completările ulterioare, înființate până la data de 16 iunie 2012, se prorogă până la data de 1 iulie 2017.

 

ANEXA la H.G. 301/2012 Normele Metodologice de aplicare a Legii 333/2003

Art. 2 

(1) În vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege, unitățile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Lege, denumite în continuare unități indiferent de natura capitalului social, forma de organizare ori asociere, modul de deținere a bunurilor ori valorilor, trebuie să adopte masuri de securitate în formele prevazute de Lege, completate cu masuri procedurale.

 (3) Adoptarea măsurilor de securitate prevazute la alin. (1) se realizează în conformitate cu analiza de risc efectuată de unitate, prin structuri de specialitate sau prin experți abilitați, care detin competențe profesionale dobândite pentru ocupația de evaluator de risc la securitatea fizică.

Art. 3

(1) Pentru unitățile care își desfășoară activitatea printr-o rețea formată din subunități sau puncte de lucru distribuite teritorial, responsabilitatea asigurării masurilor de securitate în intreaga rețea revine conducerii unitatii centrale.

Art. 67

(1) Asocierea măsurilor și a mijloacelor de siguranță prin introducerea mijloacelor mecanofizice de protecție și a sistemelor de detecție, supraveghere și alarmare se face în baza analizei de risc la efracție, elaborată în condițiile art. 2.

(3) Conducătorii unităților au obligația folosirii mijloacelor de protectie mecanofizică și a echipamentelor componente ale sistemelor de alarmare care sunt certificate conform standardelor europene sau naționale în vigoare de către organisme acreditate din țară ori din statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European.

 

Contacteaza-ne

    Prenume, Nume*

    Funcția*

    Adresă E-mail*

    Număr Telefon*

    Denumire societate comercială*

    Domeniu de activitate*

    Vă rugăm să specificați serviciul dorit * :

    De unde ati auzit de noi ? *

    urmărește-ne